Brev:
Baby på 8 måneder der sultestrejker
29. september 2021
Alder:
8 mdr.
Baby på 8 måneder der sultestrejker
Kære Helen
Først og fremmest tak for dine råd angående sut og hjælp til at vores datter kan sove videre uden den i munden hele tiden. Vi har kunne få hende videre i søvn uden sut men bare med nusseklud. Det er så dejligt.
Vi har nogle udfordringer med hensyn til mad. Vores datter, som er 8 måneder nu, har tidligere spist rigtig fint. Både ske-mad og fingermad. Hovedmåltiderne var ikke noget problem.
Hun fik havregrød til morgenmad og bananpandekager ved siden af, som hun kunne lege med / spise med hænderne, imens jeg giver havregrøden. Hun fik vand fra kop.
Til frokost fik hun brød med pålæg, grønt, ost, frugt, evt. frikadeller, rester fra dagen før mv. Plus vand fra kop.
Til aftensmaden fik hun, hvad vi fik. Kylling, fisk, ris, pasta, ja.. Forskellige retter, som alle var børne/babyvenlige for hende. Plus vand fra kop.
Vi skrev tidligere til dig, hvor du hjalp med en plan, som indeholdte mellemmåltider. Vi gik videre med dine råd, så vores datter fik nogle mellemmåltider, der bestod af noget forskelligt. Hun blev tilbudt, men det var ikke altid, at hun spiste.
Vi er nu blevet ramt af en total sultestrejke, eller nærmere noget der ligner. Vores datter lukker munden helt i og ryster med hovedet, når hun ser skeen. Ske-mad er en umulighed nu. Herudover er fingermad også blevet en udfordring. Hun nægter at spise det, der bliver serveret til trods for, at jeg tidligere har serveret det med sucess. Hun nægter bananpandekagerne, brødet, resterne, grønt mv. Få ting kan hun stadig lide at spise, såsom tomater, agurk, ost og frugt. Men det kan hun jo ikke leve af?
Efter mad-forsøg bliver jeg nødt til at give en flaske, selvom vi ender med at give rigtig mange flasker i løbet af et døgn. Og hun drikker flasken, hvorfor jeg antager, at hun var sulten ved bordet, men nægtede maden.
Du skrev til mit tidligere spørgsmål, at det er vigtigt, at hun får nok mad i løbet af dagen. Vi oplever desværre en del uro om natten og flere opvågninger. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at der må være en sammenhæng ift. det, der sket i løbet af dagen med hensyn til mad og opvågninger. Opvågningerne skyldes sikkert også den kæmpe udvikling, hun gennemgår, som du også skriver i din bog vedrørende søvn.
Lige nu prøver jeg virkelig at sikre, at der er en god stemning omkring maden. Vi hygger, også selvom hun ikke spiser. Når hun viser, at hun ikke vil spise mere / bliver ked af det, så fjerner jeg hende fra bordet, således at hun ikke forbinder et måltid med noget øv.
Ved hvert måltid er der mange ting at vælge mellem, f.eks. forskellige slags pålæg, grønt, frugt osv. i håb om, at hun vil spise noget af det. Men kan mange valgmuligheder medvirke til, at hun ikke spiser? Altså hun får ikke det hele på en gang, men hvis hun ryster på hovedet til broccoli, så kommer jeg gulerødderne på hendes bakkebord.
Jeg ser frem til dine tanker til ovenstående.
De bedste hilsner
Aya