Baby på 8 måneder der sultestrejker

29. september 2021

Alder:
8 mdr.

Baby på 8 måneder der sultestrejker

Kære Helen

Først og fremmest tak for dine råd angående sut og hjælp til at vores datter kan sove videre uden den i munden hele tiden. Vi har kunne få hende videre i søvn uden sut men bare med nusseklud. Det er så dejligt.

Vi har nogle udfordringer med hensyn til mad. Vores datter, som er 8 måneder nu, har tidligere spist rigtig fint. Både ske-mad og fingermad. Hovedmåltiderne var ikke noget problem.

Hun fik havregrød til morgenmad og bananpandekager ved siden af, som hun kunne lege med / spise med hænderne, imens jeg giver havregrøden. Hun fik vand fra kop.

Til frokost fik hun brød med pålæg, grønt, ost, frugt, evt. frikadeller, rester fra dagen før mv. Plus vand fra kop.

Til aftensmaden fik hun, hvad vi fik. Kylling, fisk, ris, pasta, ja.. Forskellige retter, som alle var børne/babyvenlige for hende. Plus vand fra kop.

Vi skrev tidligere til dig, hvor du hjalp med en plan, som indeholdte mellemmåltider. Vi gik videre med dine råd, så vores datter fik nogle mellemmåltider, der bestod af noget forskelligt. Hun blev tilbudt, men det var ikke altid, at hun spiste.

Vi er nu blevet ramt af en total sultestrejke, eller nærmere noget der ligner. Vores datter lukker munden helt i og ryster med hovedet, når hun ser skeen. Ske-mad er en umulighed nu. Herudover er fingermad også blevet en udfordring. Hun nægter at spise det, der bliver serveret til trods for, at jeg tidligere har serveret det med sucess. Hun nægter ...

Annonce

... bananpandekagerne, brødet, resterne, grønt mv. Få ting kan hun stadig lide at spise, såsom tomater, agurk, ost og frugt. Men det kan hun jo ikke leve af?

Efter mad-forsøg bliver jeg nødt til at give en flaske, selvom vi ender med at give rigtig mange flasker i løbet af et døgn. Og hun drikker flasken, hvorfor jeg antager, at hun var sulten ved bordet, men nægtede maden.

Du skrev til mit tidligere spørgsmål, at det er vigtigt, at hun får nok mad i løbet af dagen. Vi oplever desværre en del uro om natten og flere opvågninger. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at der må være en sammenhæng ift. det, der sket i løbet af dagen med hensyn til mad og opvågninger. Opvågningerne skyldes sikkert også den kæmpe udvikling, hun gennemgår, som du også skriver i din bog vedrørende søvn.

Lige nu prøver jeg virkelig at sikre, at der er en god stemning omkring maden. Vi hygger, også selvom hun ikke spiser. Når hun viser, at hun ikke vil spise mere / bliver ked af det, så fjerner jeg hende fra bordet, således at hun ikke forbinder et måltid med noget øv.

Ved hvert måltid er der mange ting at vælge mellem, f.eks. forskellige slags pålæg, grønt, frugt osv. i håb om, at hun vil spise noget af det. Men kan mange valgmuligheder medvirke til, at hun ikke spiser? Altså hun får ikke det hele på en gang, men hvis hun ryster på hovedet til broccoli, så kommer jeg gulerødderne på hendes bakkebord.

Jeg ser frem til dine tanker til ovenstående.

De bedste hilsner
Aya

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet